Skip to content

Per què els blocs electorals?

Ja som un altre cop en campanya. Dilluns passat, en el simposi sobre llibertat de premsa organitzat pel Col.legi de Periodistes la Universitat de Lleida, discutíem sobre els diversos obstacles que s’oposen a la llibertat d’expressió. Carles Prats, editor del TN Migdia, va criticar un cop més la

imposició a Espanya, des de 1982, de la cotilla dels blocs electorals. Com sabeu, des d’aquell any, la legislació electoral determina que, durant la campanya, els mitjans de comunicació públics informin dels partits en funció dels resultats obtinguts a les últimes eleccions, i no de l’interès informatiu o de la realitat del que estigui realment passant. El sistema imposa un minutatge estricte que privilegia els partits més votats –de fet, respon a un pacte entre aquests–,  prohibeix als professionals aplicar criteris periodístics i allunya, encara més, la ciutadania del funcionament d’un sistema polític que es percep com a immobilista i parcial.

Els professionals dels mitjans públics catalans i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han estat els més actius, a l’Estat espanyol, contra la imposició dels blocs electorals, han exhaurit totes les instàncies jurisdiccionals espanyoles i finalment han decidit presentar una demanda al Tribunal Europeu de Drets Humans d’Estrasburg, contra aquesta pràctica caciquista que a Europa només aplica –en una més de les seues singularitats immobilistes—el sistema polític espanyol.

En la meua opinió, la utilitat dels blocs electorals, des del punt de vista dels interessos dels partits majoritaris que n’han imposat l’aplicació, no és tant aconseguir que aquells que controlen el sistema incrementin espectacularment els seus vots, sinó amagar l’existència d’opcions alternatives i reforçar la desmobilització de l’electorat i/o la convicció, per part d’amplis sectors socials i d’edat, que no és possible introduir canvis significatius en el sistema. O sia, escenificar una batalla simbòlica –una mena de “moros i cristians” en termes partidistes i publicitaris– que impedeixi una confrontació política real i garanteixi que l’oscil.lació dels resultats no comprometrà la continuïtat d’un règim d’oligopoli polític amb una vocació profundament  immobilista.

Publicat a SEGRE el 15 de maig de 2015

Share Button
Published inCOMUNICACIÓ POLÍTICAOPINIÓ I ARTICLES PUBLICATS

Be First to Comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Follow Me
Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: