Skip to content

La Catalunya virtual

  • Comparteixo amb vosaltres un fragment de la conferència que demà, 28 de febrer, a les 19’30, m’ha convidat l’Institut d’Estudis Ilerdencs a fer, dins el cicle “Eines d’Estat”, amb el títol De l’espai català de comunicació a la societat i la nació en xarxa.
  • La mentalitat col.lectiva dels catalans com a poble no és el resultat de cap u predisposició genètica, sinó més aviat de la suma d’actituds elaborades, durant segles, per sobreviure o enfrontar-se a un context polític desfavorable o antagònic. La nostra consciència nacional està amarada  per una tensió constant entre el seny i la rauxa, l’amor propi i la solidaritat, el compromís i el “tant se me’n fot”, l’orgull i l’autoodi, l’entusiasme i la rebentada. És cert. Però a començaments del segle XXI, la societat catalana presenta un alt nivell de cohesió social, sociabilitat i aptituds comunicatives, que s’articula cada cop més com una identitat en transició que evoluciona d’actitud resistencial  a projecte.punt cat
  • En termes de pràctica identitària forta, de voluntat de viure en català, de tenir un espai de comunicació propi, de consumir productes culturals generats aquí  i de  construir un univers simbòlic propi, hi ha a Catalunya una minoria social transformadora, que és força activa en tots els sentits i que agrupa una part substantiva dels internautes catalans actius. Quina és la magnitud d’aquest grup amb una pràctica identitària forta i compromesa?  L’any 2007 Manuel Castells i Imma Tubella el situaven a l’entorn del 19’4% de la població. Crec que aquest percentatge s’ha anat incrementant i encara que no arribi al 29’1%  dels catalans que només se senten catalans ni menys encara al 57% que seria el resultat d’afegir-hi el 27’9%  que se senten més catalans que espanyols (1ª onada del BOP del CEO, febrer 2013) Sigui com com sigui,  constitueix un sector transformador molt dinàmic i compromès amb la construcció d’una identitat que cada cop estarà menys determinada per l’orígen de les persones o per la història, i més per la capacitat de compartir interessos i un projecte fort d’autonomia personal, i que combina símbols d’identificació tradicionals, com el Barça, amb tocs cosmopolites i amb una simpatia creixent per un model alternatiu  de representació política. Per tant, no és estrany que la base social de l’independentisme, sobretot la més activa i transformadora, es trobi entre els usuaris d’Internet.
  • En comparació amb l’espai català de comunicació existent, fràgil i fragmentat, l’espai de la Internet catalana és més definit i robust. Mentre que els Països Catalans són encara una entelèquia política, els internautes catalans han aconseguit crear un espai a la xarxa que és accessible a tota la comunitat lingüística, i que està present en cada municipi i en cada comarca, d’una manera que cap altre mitjà de comunicació, cap altra institució o entitat no havia aconseguit mai abans.
Share Button
Published in2.0

Be First to Comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Follow Me
Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: